Beweging

joggende vrouw

Regelmatig bewegen of sporten is goed voor iedereen. De aanbeveling is dagelijks minimum 30 minuten extra te bewegen. Dit geldt ook voor personen met diabetes. 

Alle voordelen van bewegen

Voor iedereen en zeker voor personen met diabetes is het sterk aanbevolen om bovenop de dagelijkse activiteiten minimum 30 minuten extra te bewegen. Het gaat hierbij om matig intensief bewegen met een beetje zweten en een lichtjes hogere hartslag dan normaal.
Regelmatig bewegen is een belangrijke basis in de diabetesbehandeling. Er zijn op verschillende vlakken positieve gezondheidseffecten:

  • bewegen helpt om het gewicht onder controle te houden;
  • de fysieke conditie verbetert door te bewegen;
  • bewegen is goed voor de bloedglucoseregeling, bloeddruk en cholesterol (medicatie hiervoor kan vaak verminderd worden);
  • door voldoende te bewegen verlaag je de kans op hart- en vaatziekten, osteoporose en kanker;
  • regelmatige fysieke activiteit heeft een positieve weerslag op je gemoedstoestand en vermindert stress;
  • wie regelmatig beweegt leeft ook langer.


Op welke manier je beweegt, speelt niet zo’n grote rol voor het effect op je gezondheid. Ook wandelen, fietsen, tuinieren of schoonmaken zijn manieren van bewegen. Kies wat je graag doet. Als je je goed voorbereidt, zijn heel wat bewegingsvormen of sporten mogelijk.

 

 
Deel dit bericht
Deel dit bericht