Gezond eten in lockdowntijden (als de drang tot snoepen groot is …)

Het coronavirus gooit ons dagelijks leven behoorlijk overhoop. Gezond blijven eten is dan niet altijd gemakkelijk. Hoe zorg je ervoor dat je niet begint te snoepen tijdens een periode dat je meer thuis bent, meer stress ervaart of je verveelt … Ga aan de slag met deze 10 tips om gezond te eten, ook wanneer het moeilijker gaat. 

Eten uit verveling

Eten uit verveling, hoe kan je dit voorkomen? Weet dat eten uit verveling vaak een gewoonte is, waar we niet meer bij stilstaan. Maak een lijstje op en noteer op welke momenten jij je verveelt en daardoor begint te snoepen. Denk na wat je op deze momenten kan doen om je verveling tegen te gaan. Zoek uit wat jij graag doet en wat voor jou werkt. Kan je een knabbeltje tussendoor toch niet weerstaan? Ga dan voor een groentesnack. 
 

Emo-eten

Veel mensen weten waar gezonde voeding voor staat. Toch blijkt dit in de praktijk toepassen niet altijd even gemakkelijk. Wat we eten, wordt deels bepaald door onze emoties. Heb je veel stress of frustraties, dan is de kans groter dat je gaat snoepen.
Zoek uit wat jouw triggers zijn om te gaan emo-eten en denk na over een alternatief.


Welkom gezonde keuze!

Eten zien doet eten. Maak van de gezonde keuze de gemakkelijkste. Leg je fruit in een fruitschaal op je aanrecht. Plaats een fles water op je bureau. Berg je koeken en snacks op in de onderste kast of leg deze helemaal achteraan in je kelder. Zorg dat gezonde voedingsmiddelen in het oog springen en zo de gemakkelijkste keuze vormen. 


Gezonde tussendoortjes

Wanneer je honger hebt, ben je sneller geneigd om te snoepen. Een tussendoortje kan dit voorkomen. Afhankelijk van de behandeling van je diabetes, wordt aangeraden om een tussendoortje dat koolhydraten bevat tussen of kort na de hoofdmaaltijden te eten. Dit kan gaan om een stuk fruit, een natuuryoghurt of een droge koek. Bij koolhydraatarme tussendoortjes zoals een groentesnack of een klein handje ongezouten noten moet je geen rekening houden met de koolhydraten. 

 

Eet bewust!

We hebben een hectisch leven en eten alsmaar vaker tijdens het werk, voor de tv of achter onze laptop. Dit gecombineerd met stress doet je sneller snoepen en grijpen naar kant-en-klare maaltijden. Tracht te eten op vaste momenten en hou je eetpatroon ook aan in het weekend en tijdens vakanties. Maak tijd om bewust te eten. Zo leer je om ontspannen te eten. Dit komt je spijsvertering en ook je humeur ten goede. Kies je toch eens om een snack zoals een zakje chips te eten, beperk dan je portie en doe dit met mate. Leer ook hier bewust van te genieten.

 

Weekmenu

Stel een weekmenu op. Mensen zijn gewoontedieren. Wanneer je er dus een gewoonte van maakt om gezonde voeding in te plannen, is de kans dat je effectief gezonder gaat eten groter. Maak op basis hiervan je boodschappenlijstje en hou je hier aan tijdens het winkelen. Improvisatie in de winkel leidt gegarandeerd tot ongezonde voedingskeuzes.

 

Hamsteren doet eten

Ga niet hamsteren. Koop geen grote hoeveelheden (ongezonde) voeding. Bij een goed gevulde voorraadkast ben je sneller geneigd om vaker en meer te eten. Maak het jezelf niet te moeilijk en haal het paard van Troje niet in huis. 


Mealpreppen

Bij mealpreppen bereid je enkele maaltijden voor. Dit kan gaan over afzonderlijke componenten of een volledige maaltijd. Mealpreppen zorgt ervoor dat je bij stresssituaties en tijdsgebrek minder grijpt naar kant-en-klare maaltijden. Kies één moment in de week om te mealpreppen. Neem je weekmenu bij de hand en ga na welke maaltijden je op voorhand kan bereiden of dubbel maken. Vries deze dubbele porties in en verwerk dit in je weekmenu van de volgende week. Zo hoef je 1 of meerdere dagen per week niet te koken.


Hou de motivatie hoog!

Motiveer je vrienden en familie om ook te kiezen voor een gezonde voeding. Stuur foto’s van je gerechten door en wees trots op wat je op tafel tovert. Maak groentepoppetjes met je kinderen en plak motiverende quotes op je koelkast. Gezond eten als je diabetes hebt kan, zeker bij stresssituaties, een uitdaging zijn. Gaat het even wat moeilijker? Praat er dan over en vraag op tijd hulp.   

 

Wij zijn er voor jou!

Zit je nog met vragen, neem dan contact op met de Diabetes Infolijn, telefonisch (0800 96 333) of via mail (infolijn@diabetes.be). Samen gaan we voor een gezonde voeding!

 
Deel dit bericht
Deel dit bericht