Je voedingspatroon aanpassen

gevecht met ongezonde voeding

Je valt af door meer energie te verbruiken via fysieke activeit en door minder energie in te nemen via een gevarieerd en evenwichtig voedingspatroon. Belangrijk is dat je de voedingsaanpassingen kunt volhouden. Daarvoor hoef je meestal niet minder maar wel anders te gaan eten. Kleine stapjes bieden meer kans op slagen!  

Aankopen doen

Wat we eten, wordt al in belangrijke mate bepaald door onze aankopen. Een gouden tip: maak vooraf een boodschappenlijstje en hou je daaraan.

  • Ga niet winkelen met een lege maag want dan word je te gemakkelijk verleid tot aankopen die je niet gepland had.
  • De voorraad van snoep, chips, chocolade … moet je strikt beperken of nog beter, koop het niet aan. Wat je in huis haalt, eet je op en als het er niet is, kun je je niet laten verleiden.
  • Koop kleinere porties aan van bijvoorbeeld vlees of beleg, dan ga je ook kleinere porties klaarmaken en eten.


Regelmaat is alles

Om je dieet vol te houden, kan het helpen de nodige regelmaat in te bouwen. Enkele nuttige adviezen:

  • Sla nooit een hoofdmaaltijd over: gebruik drie niet te uitgebreide hoofdmaaltijden en eventueel, afhankelijk van je behandelingsschema, drie gezonde tussenmaaltijden (bijv. stukje fruit of yoghurt).
  • Sla het ontbijt niet over. Als je geen ontbijt gebruikt, zul je dit later op de dag compenseren.
  • Eet op vrij regelmatige tijdstippen, eet traag en geniet van je maaltijd.
  • De stelling dat de calorieën die je na 20 uur eet niet meer verbrandt, klopt niet: wat je in totaal eet, is wat telt.
  • Zorg dat er geen te grote tijdsspanne is tussen de maaltijden. Wanneer je te veel honger hebt, maak je sneller een ongezonde keuze.  
  • Gebruik je maaltijden niet voor tv of computer maar aan tafel.
  • Probeer een weekplanning voor je voeding en activiteit op te stellen. Zo kun je een afwijking van een gezond voedingspatroon of het overslaan al op voorhand vermijden.

 

Begeleiding door een diëtist

Wil je gewicht verliezen, bespreek dit dan zeker met je arts maar aarzel niet om je te laten begeleiden door een diëtist. Hij/zij kan je helpen om inzicht te krijgen in je voedingspatroon en je praktische tips en een persoonlijk dagschema geven, dat ook rekening houdt met je voorkeuren.

Je arts kan je doorverwijzen naar een diëtist bij jou in de buurt. Met het voortraject of het zorgtraject diabetes heb je recht op twee keer per jaar een consultatie van 30 minuten waarbij je enkel het remgeld moet betalen. Dit gebeurt steeds op voorschrift van je huisarts. Opgelet: de diabetespas blijft nog geldig tot 31/12/2017. Indien je nog over een diabetespas beschikt, vraagt je huisarts best voor die datum een voortraject aan. Zo kan je ook vanaf 2018 blijven genieten van dezelfde voordelen als nu. 

Heel wat diëtisten hebben een extra opleiding gevolgd tot diabeteseducator. In het kader van het zorgtraject kan een diëtist-educator ook een deel van de gratis educatie op zich nemen.

De ziekenfondsen bieden vanuit hun aanvullende verzekering vaak ook extra tegemoetkomingen aan, zoals bijvoorbeeld een consultatie bij de diëtist. Je kunt bij je eigen mutualiteit terecht voor meer informatie hierover.

 

 

 

 

 
Deel dit bericht
Deel dit bericht