Persbericht Test-Aankoop over zoetstoffen: Diabetes Liga nuanceert

27-04-2016

Gisteren dinsdag 26 april verspreidde Test-Aankoop een persbericht onder de titel “Zoetstoffen: niet beter dan suiker”. Voor de Diabetes Liga is enige nuancering hier echter op zijn plaats.

Voor onze meer dan 20.000 leden en de 400.000 Vlamingen met diabetes die wij vertegenwoordigen, is het vaak ook een goede zaak dat er alternatieven worden ontwikkeld die minder suikers bevatten. In een aantal gevallen hebben kunstmatig gezoete producten wel degelijk een meerwaarde en kunnen ze een plaats hebben in een gezonde en evenwichtige voeding. We denken hierbij aan een aantal producten in de basislagen van de voedingsdriehoek, zoals bijvoorbeeld de melkproducten. Wij vinden het in dat opzicht positief dat de industrie deze alternatieven heeft ontwikkeld. Bovendien hoeft er binnen een normaal consumptiepatroon ook niet getwijfeld te worden aan de veiligheid van de zoetstoffen die momenteel op de markt zijn. Dat is de duidelijke conclusie van de bevoegde internationale voedselveiligheidsinstanties.

Tegelijk zien we  wel ruimte voor verbetering van het aanbod en de communicatie door de voedingsindustrie. Het is dan ook volkomen terecht dat Test-Aankoop hier aandacht voor vraagt. Zo zou men niet alleen het suikergehalte moeten verlagen, maar de voedingsmiddelen in eenzelfde beweging ook iets minder zoet moeten maken. Dat is de enige manier om ons gedrag ten gronde te veranderen. De stelselmatige vermindering van het zoutgehalte in onze voeding is het perfecte voorbeeld dat dit kan.

Verder stellen we vast dat de vele ‘light’ labels en gezondheidsclaims vaak niet de juiste boodschap geven, zeker wat de calorierijke producten uit de restgroep betreft die niet passen binnen een gezonde voeding. Op die manier is het voor consumenten ook niet eenvoudig om een goede keuze te maken. Dit geldt voor de hele bevolking maar in het bijzonder voor mensen met diabetes, die binnen hun behandeling extra aandacht moeten besteden aan hun voeding.

Om die reden zoetstoffen stigmatiseren draagt echter alleen bij tot verwarring. De Diabetes Liga pleit voor een meer objectieve discussie over voeding en éénduidige normen in plaats van labels. Daarom heeft de organisatie vorig jaar een boodschappenkaartje met criteria ontwikkeld. Deze tool kan mensen met diabetes en hun omgeving, maar ook wie diabetes wil voorkomen, helpen om per productgroep de beste keuze te maken.

 
Deel dit bericht
Deel dit bericht