Tournée Minérale: een maand alcoholvrij, maar wat dan?

31-01-2020

Tijdens de maand februari roepen De DrugLijn en Stichting tegen Kanker iedereen op om een maand lang geen alcohol te drinken. Mensen doen mee om verschillende redenen: o.a. voor hun gezondheid, om geld uit te sparen of simpelweg om de uitdaging aan te gaan. Ook de horeca anticipeert hierop door deze maand speciaal alcoholvrije dranken (alcoholvrij bier, mocktails, home made ice tea’s en frisdrank) te serveren.

Wat gebeurt er dan na de maand februari? Vliegt iedereen geleidelijk aan terug in het ‘alcoholgebeuren’ of kiest men vaker voor alcoholvrij? Alcoholhoudende dranken hebben geen toegevoegde waarde voor een gezonde levensstijl en het is zeker niet raadzaam om meer dan 10 consumpties per week te drinken of een dagelijkse gewoonte te maken van alcoholgebruik. Aan alcoholvrije variatie is er geen gebrek: bieren (o.a. pils, biermixen met frisdrank en/of vruchtensap, witbier, rosébier, weizenbier) tot wijn en mocktails en zelfgemaakte alcoholvrije drankjes behoren allemaal tot de opties. In onderstaande tabel vind je een vergelijking van de alcoholvrije en alcoholhoudende varianten van drie bekende biermerken, waarbij te zien is dat ook de alcoholvrije variant steeds minder energie, maar meer koolhydraten aanbrengt. Ook een alcoholvrij aperitief zoals Crodino bevat, ondanks de bittere smaak, veel energie en koolhydraten: wel 61 kcal en 15 gram koolhydraten per flesje van 100ml!

 

Drank

Energie (Kcal) per 100ml

Gram KH per 100 ml

Jupiler 0,0%

35

8,6

Jupiler 5,2%

43

3,2

Maes 0,0%

20

4,4

Maes 5,2%

40

3,0

Hoegaarden 0,0%

27

7,4

Hoegaarden 4,9%

45

3,6

 

Het is dus belangrijk om op te merken dat wanneer iets alcoholvrij is, het daarom niet automatisch een gezonde keuze is. Water (plat en bruis) blijft de voorkeursdrank, eventueel op smaak gebracht met een schijfje citroen, munt of fruit. Als dorstlesser kan ook gekozen worden voor gearomatiseerd water en eventueel light frisdranken of een suikervrije ice tea of ijskoffie (eventueel gezoet met zoetstof). Ook thee, eventueel met zoetstof, is een gezonde keuze.

 
Deel dit bericht
Deel dit bericht