Beweging

joggende vrouw

Regelmatig bewegen of sporten is goed voor iedereen. De aanbeveling is wekelijks minimum 150 minuten extra te bewegen. Dit geldt ook voor personen met diabetes. 

Raadpleeg hier onze folder over de bewegingsdriehoek bij personen met diabetes. Deze kan gratis besteld worden via het secretariaat van de Diabetes Liga.  

 

Aanbeveling (volwassenen)

Voor iedereen en zeker voor personen met diabetes is het sterk aanbevolen om bovenop de dagelijkse activiteiten minimum 150 minuten per week te bewegen. Het gaat hierbij om matig intensief bewegen met een beetje zweten en een lichtjes hogere hartslag dan normaal.
Regelmatig bewegen is een belangrijke basis in de diabetesbehandeling

Beperk urenlang stilzitten. sta elke 30 minuten even recht (bv. glas water halen, naar de printer wandelen ...).

 

Alle voordelen van bewegen

Bewegen zorgt voor een betere bloedglucoseregeling.

Er zijn op verschillende vlakken positieve gezondheidseffecten:

  • bewegen helpt om het gewicht onder controle te houden;
  • de fysieke conditie verbetert door te bewegen;
  • bewegen is goed voor de bloedglucoseregeling, bloeddruk en cholesterol (medicatie hiervoor kan vaak verminderd worden);
  • door voldoende te bewegen verlaag je de kans op hart- en vaatziekten, osteoporose en kanker;
  • regelmatige fysieke activiteit heeft een positieve weerslag op je gemoedstoestand en vermindert stress;
  • verhoogt de levensverwachting en levenskwaliteit.


Op welke manier je beweegt, speelt niet zo’n grote rol voor het effect op je gezondheid. Ook wandelen, fietsen, tuinieren of schoonmaken zijn manieren van bewegen. Kies wat je graag doet. Als je je goed voorbereidt, zijn heel wat bewegingsvormen of sporten mogelijk.

 

 
Deel dit bericht
Deel dit bericht