Uit eten gaan

vrouw die pasta eet

Ook al heb je diabetes, buitenshuis gaan eten is perfect mogelijk. De eerste keren ben je misschien onzeker, maar je leert snel dat er eigenlijk geen problemen zijn. Besteed vooral aandacht aan de koolhydraten en de vetten in de gerechten.

Wanneer je op restaurant gaat, moet je vooral letten op het aantal koolhydraten dat je binnenkrijgt. Als je bijvoorbeeld Chinees, Indisch, Italiaans of Grieks gaat eten, kan dit iets moeilijker in te schatten zijn. Koolhydraten zijn vooral te vinden in graanproducten (macaroni, spaghetti, bami …), rijst of nasi en de meeste desserten, maar ook in gebonden soepen, gebonden en/of zoete sauzen en gepaneerde vlees- en visgerechten. Ook brood brengt koolhydraten aan! Een te forse stijging van de bloedsuiker kan je te lijf gaan door een klein beetje kortwerkende insuline extra te spuiten. Dat mag uiteraard geen dagelijkse gewoonte worden, want dan gaat je gewicht de hoogte in!

Sommige gerechten bevatten heel weinig koolhydraten. Dan is er extra brood nodig om aan de nodige koolhydraatwaarden te komen. Bij het eten van een pizza is het inschatten van de koolhydraten dan weer heel moeilijk. Je kan volgende truc gebruiken: eet net zoveel pizza als de oppervlakte van het aantal boterhammen dat je normaal als lunch eet. Een pizza is, afhankelijk van hoe groot en dik hij wordt gemaakt, ongeveer 5 tot 6 boterhammen. Veel mensen met diabetes laten bijvoorbeeld de rand van de pizza staan en eten alleen het ’binnenste‘ op. De ervaring met deze gerechten doe je alleen op als je het regelmatig doet en je bloedglucosewaarden controleert. Aarzel ook niet om advies te vragen aan je diëtist.

Uiteraard kies je, als je diabetes hebt, best niet voor vetrijke gerechten. Een keer wat vetter eten is niet zo erg, maar doe dat liefst niet te vaak.

 

 
Deel dit bericht
Deel dit bericht