Voedingsdriehoek

De voedingsdriehoek is bij het samenstellen van een gezonde, gevarieerde voeding een handig hulpmiddel. 

ALGEMENE TIPS

  1. Wees matig met zout en met het gebruik van verzadigd vet. Geef de voorkeur aan vezelrijke producten.
  2. Eet op regelmatige tijdstippen. Gebruik dagelijks 3 hoofdmaaltijden. Eventuele tussendoortjes en een avondsnack zijn soms in te schakelen, maar afhankelijk van je therapie. Bespreek dit met je diëtist.

 

WATER

Water of vocht is een onmisbaar bestanddeel van ons lichaam. Onze vochtbalans moet dagelijks in evenwicht blijven. Hierbij hebben we onder normale omstandigheden minimum 1,5 liter uit deze groep nodig. Geef de voorkeur aan water. Ongezoete koffie of thee kan ter afwisseling gedronken worden. Dranken met minder dan 5 kcal hebben geen invloed op de bloedsuikerspiegel. Fruitsappen, groentesappen, alcoholische dranken, gesuikerde frisdrank en sportdranken behoren niet tot deze groep.

 

DONKERGROEN

Probeer zoveel mogelijk de weinig of niet-bewerkte versie te kiezen. Dit heeft ok een gunstig effect op je bloedsuikerspiegel.

  • Fruit: alle vers fruit is gezond. Er zijn geen verboden vruchten voor mensen met diabetes. Sommige fruitsoorten bevatten meer koolhydraten, pas dan je portiegrootte aan. Het is ook een belangrijke bron van vitaminen, mineralen en oplosbare voedingsvezels.
  • Groenten: kies voor een ruime portie groenten bij de brood- en warme maaltijd. Soep regelmatig op het menu plaatsen is ook een aanrader. De meeste groenten bevatten weinig koolhydraten, maar leveren vooral oplosbare voedingsvezels, vitaminen en mineralen.
  • Volle granen en aardappelen: kies voor volkoren (vezelrijke) graanproducten, zoals volkoren deegwaren, ongepelde rijst, donkere broodsoorten, … Granen en aardappelen zijn een belangrijke bron van koolhydraten onder de vorm van zetmeel. Gebruik de hoeveelheid volgens jouw persoonlijke dagschema.
  • Peulvruchten en vleesvervangers: peulvruchten hebben tal van voordelen, gebruik ze liefst minimum 1 keer per week. Peulvruchten brengen koolhydraten aan, maar ze doen de bloedsuiker slechts langzaam stijgen en ze werken verzadigend. Vanwege de aanbreng van koolhydraten, kan je andere koolhydraatbronnen bij die maaltijd (aardappelen, rijst, brood …) verminderen. Andere goede vleesvervangers zijn tofu, tempé, seitan en quorn. Kies de niet-gepaneerde soorten.
  • Noten: dagelijks een handje noten is een goede gewoonte! Noten zijn wel vet) en dus energierijk. Hou het daarom bij een handje.
  • Oliën en vetten: kies voor plantaardige oliën, maar vermijd palm- en kokosolie. Je kan ook kiezen voor een vloeibare margarine. Gebruikt 1 eetlepel vetstof bij de warme maaltijd. Besmeer elke snede brood met een mespunt zachte smeerstof (in kuipjes verpakt en meteen smeerbaar)

 

LICHTGROEN

  • Vis: zet een keer per week vis op het menu. Denk niet alleen aan magere vissoorten, maar ook aan de vettere soorten.
  • Melkproducten: melkproducten bevatten van nature koolhydraten onder de vorm van melksuiker. Kies voor de varianten zonder toegevoegde suiker zoals (karne)melk en yoghurt die gezoet is met energievrije zoetstoffen. Calciumverrijkte sojadrank natuur kan je ook gebruiken.
  • Kaas: kaas bevat meestal geen koolhydraten, maar zijn wel bronnen van verzadigde vetten. Geef de voorkeur aan de magere soorten.
  • Eieren: eieren passen in een gezonde voeding. Een eitje is een goede vleesvervanger en bevat geen koolhydraten.
  • Gevogelte: verkies wit vlees (kip en ander gevogelte) boven rood vlees (viervoeters) en vers boven bewerkt. Ga bij voorkeur voor magere vleessoorten.

 

ORANJE

Beperkt het gebruik van boter, halfvolle boter, kokos- en palmvet, harde margarines en rood vlees.

 

ROOD (buiten de voedingsdriehoek)

Dit zijn sterk bewerkte producten waaraan heel wat suiker, vet en/of zout is toegevoegd. Gebruik ze zo weinig mogelijk. Dit geldt ook voor chocolade, koek of gebak zonder toegevoegde suiker, alsook alcoholvrije dranken. Ze leveren weliswaar veel energie, maar ze dragen niet bij tot een gezonde voeding.


De Commissie Voeding van de Diabetes Liga ontwikkelde een flyer rond de voedingsdriehoek, met tips en aandachtspunten voor personen met diabetes. Deze kan gratis besteld worden via het secretariaat van de Diabetes Liga. 
 

 
Deel dit bericht
Deel dit bericht