Heeft de gele kiwi meer invloed op de bloedsuikerspiegel dan de groene kiwi?

De gele kiwi (sungold) bevat inderdaad iets meer koolhydraten dan de groene (original) kiwi. De invloed op de bloedsuikerspiegel zal echter weinig verschillen. Een middelgrote (75g, zonder schil) groene kiwi zal 6,5 g koolhydraten aanbrengen terwijl een middelgrote gele kiwi 9 g koolhydraten bevat. 

Kiwi is een fruitsoort afkomstig uit Nieuw-Zeeland. Ze bevat naast natuurlijke suikers ook voedingsvezels, vitaminen en mineralen. Kiwi’s behoren, zoals ander fruit, tot een gezonde voeding.

Je hebt de keuze uit een kiwi met groen of geel vruchtvlees, waarbij er toch enkele opmerkelijke verschillen zijn tussen de twee soorten. De gele kiwi bevat wat meer suiker in vergelijking met de groene kiwi, wat zorgt dat de gele kiwi een zoetere smaak heeft. Een tweede opvallend verschil is de hoeveelheid voedingsvezels, welke hoger ligt bij de groene kiwi. Als je rekening wil houden met de glycemische index (GI), dan kan zowel de gele als groene kiwi in de categorie ‘lage GI’ worden ondergebracht. De suiker uit de kiwi komt dus vrij langzaam in de bloedbaan terecht. De groene kiwi heeft een GI van 39 en een gele kiwi een GI van 49. Als laatste verschil zien we dat wanneer je een gele kiwi eet, je bijna dubbel zoveel vitamine C opneemt dan wanneer je kiest voor een groene kiwi. De ene kiwi is niet beter dan de andere. Beide soorten kunnen gegeten worden.

 

Voedingswaarde per 100 g

 

 

energie (kcal)

eiwitten (g)

vetten
(g)

koolhydraten

(g)

suikers
(g)

voedingsvezels (g)

vitamine C (mg)

kalium

(mg)

Original (groene) kiwi

81

1,17

0,66

14,7

8,8

3

85,1

300,6

Sungold (gele) kiwi

79

1,02

0,28

15,8

12,3

1,4

161,3

315