Hoe toost ik alcohol- en suikervrij op het nieuwe jaar?

De eindejaarsperiode staat voor de deur. Een periode van feest en gezelligheid en daar hoort vaak een ‘glas’ bij. Een glaasje droge schuimwijn of champagne kan, maar wat als je een alcoholvrij alternatief wenst? Niet zo simpel. Veel alcoholvrije cocktails bevatten immers heel wat suikers en je wil natuurlijk een aperitief dat niet te veel invloed heeft op de bloedsuikerspiegel. Volgende tips helpen je op weg …

De cocktails of mocktails, zoals we de alcoholvrije cocktails noemen, worden meestal bereid op basis van vruchtensappen die een hoge hoeveelheid suikers aanbrengen. Het is dus niet zo gemakkelijk om hier een alternatief voor te zoeken.

Vertrek bijvoorbeeld vanuit een light of zero frisdrank (limonade, tonic of zelfs cola) of  spuitwater. Voeg hierbij een eetlepel suikervrije siroop toe. Meer is niet nodig, gezien deze zeer geconcentreerd zijn en veel smaak geven. In de winkel kan je deze siropen herkennen aan de ‘0%’ die vermeld staat op de verpakking (o.a. van het merk Teisseire 0%, Boni 0%, Delhaize 0%, Raak zero sugar, Carrefour 0% …).

 Pimp je cocktail met zelfgemaakte ijsblokjes, takjes verse munt en fruit zoals aardbeien, braambessen, frambozen, limoen of citroen. Geniet zo van je zelfgemaakte verfrissende cocktail!

Let op met ‘alcoholvrije’ alternatieven die je kan kopen in de winkel. Ze bevatten soms nog een minimale hoeveelheid alcohol, maar vooral hebben ze een (vrij) hoog koolhydraatgehalte! Denk hierbij aan Virgin Mojito, alcoholvrije cider of alcoholvrije ‘schuimwijn’. Ook de alcoholvrije ‘Pisang’, ‘Tropical’ of ‘Bitter’ bevatten doorgaans veel suiker. Laat je niet vangen aan de 0% of ‘zero’ op de fles. Deze staat voor het feit dat het geen alcohol bevat en betekent niet suikervrij! Pastis zonder alcohol (Pasific) is wel suikervrij.

 

Extra tips voor een alcoholvrije alternatief

  • Kies geen vruchtensappen, ook niet de ‘ongezoete’ versies.
  • Ga eens voor een gearomatiseerd (suikervrij) water dat je kan gebruiken als basis voor je alcoholvrije cocktail.
  • Gebruik geen kristalsuiker, rietsuiker en dergelijke. Indien je toch graag nog een extra zoete smaak wil geven, geef dan de voorkeur aan een zoetstof.
  • Breng je drankje op smaak met ‘botanicals’ (bv. steranijs, roze peper, kardemom, jeneverbessen, nootmuskaat, vanillestokje, kaneel …).