Is lamsvlees een gezonde keuze als je diabetes hebt?

Lamsvlees hoort traditioneel bij de paasperiode. Vaak wordt gedacht dat lamsvlees een vetrijke vleessoort is, die best vermeden wordt. Toch kunnen ook personen met diabetes genieten van een stukje lamsvlees.

Vetrijke vleessoorten worden in een gezonde (diabetes)voeding best beperkt. Ze brengen veel energie aan en vetten afkomstig uit vlees zijn hoofdzakelijk verzadigde vetten die nadelig zijn voor hart- en bloedvaten. Een hoge consumptie van rood vlees en bereide vleeswaren wordt afgeraden omwille van het verhoogd risico op dikke darmkanker. Lams- en schapenvlees valt onder rood vlees, net zoals vlees afkomstig van runderen, kalveren, varkens, paarden en geiten. Rood vlees wordt best beperkt tot maximaal 500 gram per week.

Lamsfilet bevat slechts 4 gram vet per 100 gram en beantwoordt dus volledig aan het criterium 'minder dan 7 gram vet' voor vlees. Andere stukken van lam (bv. lamskotelet, lamsschouder) zijn iets vetrijker, maar bevatten nog steeds minder dan 15 gram vet/100 g en zijn dus te kiezen als middenweg. Lamsburgers zijn nog vetrijker en worden best enkel per uitzondering gebruikt.

Lamsvlees heeft, net zoals andere vleessoorten, geen invloed op de bloedsuikerspiegel. Overdrijf niet in portiegrootte, 100 à 125 gram rauw gewogen volstaat.
 

Per 100 gram

Energie (Kcal)

Vetten (g)

Lamskotelet

164

9,2 g

Lamsvlees schouder (mager)

191

12,0 g

Lamsfilet

117

3,7 g

Schapenvlees filet (mager)

96

1,6 g



Tips:

  • Look en rozemarijn gaan goed samen met lamsvlees. Bovendien bevatten ze van nature antioxidanten, die het risico op dikke darmkanker verminderen.
  • Als je lamsvlees roostert of grillt, komt er nauwelijks extra vetstof bij kijken. Zo houd je de delicate smaak van het vlees beter vast. Lamsvlees kan ook in de oven worden bereid. Vermijd wel dat het lamsvlees te donker kleurt en snij zwarte stukken steeds weg.
  • Vergeet niet om een voldoende grote portie groenten bij lamsvlees te serveren. Lamsvlees combineert o.a. goed met boontjes, doperwten, wortel, venkel, raapjes, sluimererwten, tomaat, witloof …
  • Lamsvlees hoef je niet te serveren met een zware saus: een yoghurtsaus met munt en koriander levert bijvoorbeeld een mooi contrast.
  • Om een zo sappig mogelijk resultaat te verkrijgen, ga je beter niet meteen met het vlees aan de slag nadat het uit de koelkast komt. Laat het op kamertemperatuur rusten, zodat het bij het garen geen te grote temperatuurschok ondergaat. Laat het vlees ook na het garen (onder aluminiumfolie) enige tijd rusten, zodat het vlees mals blijft.