Met diabetes door de feestmenu's

De dagen worden sneller donker, maar rondom worden de straten stilaan verlicht met kerstversiering, wat betekent dat de feestdagen hun intrede maken! Dit brengt voor mensen met diabetes vaak wat vragen mee. 'Mag ik dat hapje wel eten?' 'Kan ik een glaasje bubbels drinken?' Wij geven je de nodige tips, zodat je voorbereid kan genieten van de eindejaarsfeesten.

Wat met alcohol?
 

Op Kerst en Nieuwjaar wordt vaak geklonken met een glaasje bubbels. Je kan hierbij gerust een glaasje (brut) meedrinken. Ook rode wijn en droge witte wijn zijn alcoholische consumpties waar van nature weinig koolhydraten in zitten. Zware bieren of (alcoholvrije) cocktails bevatten zeer veel suiker en vermijd je dus beter. Drink alcohol steeds met mate en hou er rekening mee dat alcohol de kans op een hypoglycemie verhoogt. Combineer je glaasje alcohol daarom met een koolhydraatrijk hapje (chipje, toastje) om de mogelijke glycemiedip op te vangen.

Kies je voor alcoholvrij, dan kunnen tomatensap, light frisdrank, alcoholvrije anijsdrank of water met toegevoegde aroma’s verfrissing bieden.

Tip recept:

  • veenbessen - munt - water (bruisend)
  • appel - kaneel - water (bruisend)


 

Wat met insuline?
 

Controleer je glycemie steeds voor het aperitief. Heb je een verhoogde glycemie? Dan kan je via jouw aangepast schema al wat snelwerkende insuline inspuiten om met een schone lei de feestmaaltijd te starten.

Spuit je de insuline liever in voor het voorgerecht? Vergeet hierbij dan niet wat koolhydraten te nemen, bijvoorbeeld onder de vorm van wat brood. Is het voorgerecht eerder koolhydraatarm of beslis je het brood links te laten liggen, dan spuit je best voor het hoofdgerecht.

Maak je het feestmenu zelf? Kies er dan voor om het voorgerecht koolhydraatarm te houden. Carpaccio (zonder brood) of garnalencocktail met vetarme vinaigrette zijn feestelijke opties die ‘diabetes proof’ zijn. Probeer de koolhydraatinname tijdens het hoofgerecht te beperken en pas op met sauzen, deze bevatten vaak ook veel vetten en koolhydraten. Ga bij het dessert eerder voor suikervrij schepijs of vervang de ijscrème door zelfgemaakte (frozen) yoghurt (op basis van zoetstof), afgewerkt met vers fruit.

Vergeet niet voor het slapengaan de glycemie te controleren. Heb je tijdens de maaltijd alcohol gedronken? Hou er dan rekening mee dat het glucose verlagend effect hiervan tot 12 uur na inname kan aanhouden.

We wensen je in ieder geval veel feestvreugde en een mooi eindejaar toe!