Moet ik een vitamine D-supplement nemen?

Vitamine D speelt een centrale rol bij het bot- en calciummetabolisme en is dus onmisbaar voor o.a. het hebben én houden van sterke botten. Ons lichaam maakt zelf vitamine D aan in de huid door blootstelling aan zonlicht. In de herfst en winter is er in België over het algemeen te weinig zonlicht om op deze manier aan de behoefte te voldoen. Experten raden aan dat de hele bevolking (kinderen tot ouderen) minstens 800 I.E. (20 microgram) vitamine D inneemt. Het is dus belangrijk om ook via de voeding of in de vorm van een supplement vitamine D binnen te krijgen.
 
Vette vis (o.a. zalm, paling en forel), eieren en melkproducten zijn alvast natuurlijke bronnen van vitamine D. De vitamine wordt ook toegevoegd aan o.a. margarine, minarine en bak- en braadproducten. Omdat niet iedereen met regelmaat deze voedingsmiddelen eet, wordt een supplement in veel gevallen aangeraden. Bovendien hebben bepaalde bevolkingsgroepen een verhoogde behoefte, bv. mensen die een maagoperatie ondergingen. Vitamine D-supplementen vind je onder de vorm van tabletten, capsules en druppels.

Denk je eraan om een vitamine D-supplement aan te schaffen? Bespreek de dosering dan eerst met je huisarts. Vitamine D is een vetoplosbare vitamine, waardoor je deze niet kunt uitplassen. De vitamine wordt dus in het lichaam ‘gestapeld’ als de inname ervan te hoog is. Hierdoor kan een vergiftiging optreden, waardoor je bv. nierstenen kunt ontwikkelen.