Naar een festival met diabetes: onze survivaltips!

Voor veel mensen zijn de zomermaanden niet compleet zonder een festival. Genieten van de zon, het gezelschap van vrienden, goede muziek en eventueel een drankje zijn dé ingrediënten voor een gezellige tijd op de festivalweide. Met diabetes type 1 of 2 hoef je jezelf dit beslist niet te ontzeggen als je met enkele zaken rekening houdt. Deze vijf tips verzekeren jou van een ontspannen festivalzomer!

1. Zorg dat je je security declaration of diabetes-identiteitspasje meeneemt, om jouw medicatie en diabetesmateriaal probleemloos langs de toegangspoort te krijgen. 
2. Eigen drank is niet altijd toegestaan, waardoor suikerrijke dranken niet altijd voorradig zijn in het geval van een hypo. Druivensuiker is een betrouwbaar alternatief. 
3. Gebruik een app om je koolhydraatinname in te schatten, zoals Diabetes24 of Sweetbee. 
4. Door al het dansen en wandelen naar verschillende podia heb je meer kans op een hypo. Vertel je vrienden hoe zij dit kunnen herkennen en welke acties zij moeten ondernemen wanneer dit zou voorvallen. Op het festivalterrein is normaal altijd een eerste hulppost. Het is handig om te weten waar deze zich bevindt. 
5. Drink voldoende water om uitdroging te voorkomen. Wanneer je graag van een alcoholisch drankje geniet, is het belangrijk rekening te houden met het bloedsuikerverlagend effect. Controleer regelmatig je bloedsuikerwaarde. Zorg er zeker voor dat deze voldoende hoog is voor het slapengaan en eet eventueel nog een snack. 

Veel festivalplezier!