Paprika: andere kleur, andere voedingswaarde?

Niet elke paprika is dezelfde, behalve de kleur zijn er ook sterke verschillen in voedingswaarde. We lichten dit even toe.

Paprika is heel voedzaam en vormt een bron  van vitamine C, met een gehalte dat drie keer zo hoog is als dat van sinaasappels. Bovendien is paprika rijk aan voedingsvezels, wat ervoor zorgt dat koolhydraten langzamer worden opgenomen (lage glycemische index). Er bestaan verschillende soorten paprika, met elk hun eigen smaak. Het ‘stoplicht’ met een rode, gele en groene blokpaprika is iedereen wel bekend, maar heb je al eens gekookt met puntpaprika’s of een oranje snackpaprika gegeten als tussendoortje?

De groene variant heeft een eerder kruidige smaak, terwijl een rode, gele of oranje paprika zoeter is. Door de zoete smaak is deze groente ook bij kinderen populair! Rode paprika bevat twee keer zoveel koolhydraten in vergelijking met de groene variant. Rode paprika bevatten 6 g koolhydraten per 100 g, waar dit bij de groene paprika 3 g is. Soms is er in de supermarkt paprika te vinden in bijzondere kleuren, zoals paars, bruin of wit, die qua smaak naar de groen paprika neigen. Met paprika valt eindeloos te variëren, zowel in koude als warme bereidingen. Je kan ze toevoegen aan hartig broodbeleg, ovenschotels en wokgerechten, maar ook in een kleurrijke rauwkostsalade komt deze groente perfect tot zijn recht.

Voedingswaarde per 100 g

 

Energie

(kcal)

Koolhydraten

(g)

Suikers

(g)

Voedingsvezels (g)

Water

(g)

Paprika, groen

20

3

2

2,2

93

Paprika, rood

32

6

5

1,8

91

 

Klaar om aan de slag te gaan met paprika’s? Probeer dan zeker eens het recept van de maand!