Tips om gezond te genieten tijdens de feestdagen

kerstkoekjes

De feestperiode is terug in zicht. Genieten van de gezellige sfeer, bij een knetterend houtvuur in een opgefleurde huiskamer met brandende sfeerkaarsjes. Hier hoort een glaasje en een hapje bij.

  • Eet en drink met mate maar geniet vooral van het gezelschap en de sfeer. Wees een fijnproever, maar geen veelvraat. Hou het koolhydraatgehalte van wat er geserveerd wordt, strikt in het oog en probeer ongeveer dezelfde hoeveelheid koolhydraten te eten zoals je normaal zou doen. Enkel wanneer je snelwerkende insuline spuit (via pen of pomp) kan je de dosis aanpassen aan wat je eet.
  • Steek kaarsjes aan met vanillegeur, dit aroma vermindert de trek in zoet!
  • Start de feestmaaltijd met een magere soep en laat de gasten er zelf (light) room aan toevoegen naar eigen smaak. Ook een fris slaatje met garnaaltjes, stukjes kreeft, rivierkreefjes, krab ... gegarneerd met een magere dressing, smaakt heerlijk en vult de maag.
  • Garneer de borden bij het hoofdgerecht met een kleurige groentesaus die je bereidt door gekookte groenten te pureren en te verfijnen met een scheutje zure room. Gebruik als basis voor vleessausen: fonds van gevogelte, rund, wild ... en werk ze af met een plantaardig alternatief voor room of een light room met max. 5 % vet.
  • Vervang gefrituurde aardappelgerechten door: een aardappel in de schil, aardappelpuree natuur of vermengd met groenten (wortel, selder, broccoli), pasta of rijst (risotto). Dit kan ook feestelijk zijn en bevat veel minder calorieën.
  • Zorg voor een luchtig dessert zoals vruchtensorbet, verse fruitsalade, panna cotta of bavarois op basis van platte kaas of plattekaasstaart.
  • Zorg er voor dat er niet te veel voedingsrestjes in huis achterblijven. Zo kom je de dagen erna minder in verleiding ...
  • Maak tussen de feestdagen door tijd om extra te bewegen, een flinke winterwandeling doet wonderen.