Tips: uit eten gaan

Restaurant

Diabetes hoeft geen hindernis te zijn om op restaurant te gaan. Met deze tips in het achterhoofd kan het perfect.

  • Eet en drink met mate. Geniet van fijne zaken, niet van de grote hoeveelheden.
  • Kies bij het drinken van een aperitief voor een droge sherry of schuimwijn. Vermijd fruitsap: het bevat evenveel suiker als frisdrank. Vraag een tomatensap, water of light drank.
  • Beperk je alcoholgebruik door telkens 2 glazen water te nemen na elk glas wijn. Drink in totaal best niet meer dan 1-2 glazen alcohol.
  • Wees aandachtig voor verborgen vetten zoals in gebakken rijst, gebakken spekjes in een salade, roomsauzen en vetrijke vinaigrettes. Je kunt vragen om vinaigrettes en sauzen apart te serveren.
  • Gegrilde en gestoomde gerechten zijn een goed alternatief voor vettere bereidingswijzen; denk er ook eens aan om vis te kiezen op restaurant.
  • Een aardappel in de schil, puree, pasta of rijst zijn magerder alternatieven dan kroketten of frieten.
  • Hou ook rekening met de soms verborgen koolhydraten zoals in gepaneerde gerechten en gebonden sauzen of soepen. De glycemie kan ook sterk beïnvloed worden door zoetzure sauzen of bereidingen met honing.
  • Sommige gerechten bevatten weinig koolhydraten.Vraag dan om extra brood.
  • Als je kiest voor een dessert, zijn vers fruit, vruchtensorbet of een stukje vruchtenbavarois een goede keuze. Heb je zin in vers fruit, maar staat het niet op de kaart? Vraag er toch naar, de meeste restaurants zullen dit niet weigeren. Je kunt ook afsluiten met een koffie met bijhorend koekje of chocolaatje.
  • Aarzel ten slotte niet om uitleg te vragen bij de menukaart als iets niet duidelijk is.
  • Toch onzeker? Raadpleeg dan de ZUCSU Restaurantgids. In deze gids worden alle Belgische en Luxemburgse restaurants vermeld die een bijzondere zorg besteden aan personen met diabetes.