Tips: veilig in het verkeer

blauwe auto met L

Enkele nuttige tips voor wie wordt behandeld met tabletten of injecties die hypoglycemie kunnen veroorzaken.

  • Zorg ervoor dat je steeds snel opneembare suikers (bijv. druivensuiker, frisdrank…) binnen handbereik hebt tijdens het rijden. Zo kun je een eventuele hypoglycemie oplossen.
  • Begin slechts aan een autorit met een veilige bloedglucose van 90 mg/dl of hoger. Bespreek met je arts welke waarde voor jou van toepassing is.
  • Weet dat fysieke inspanningen (bijv. laden of lossen, lekke band vervangen) je bloedsuiker kunnen doen dalen en dat je hiervoor preventieve maatregelen moet nemen.
  • Neem op tijd een maaltijd en een eventuele snack om zo hypoglycemie te voorkomen. Na een insuline-injectie of inname van tabletten moet je eerst eten en pas daarna rijden.
  • Neem steeds je bloedglucosemeter mee als je je in het verkeer begeeft. Spreek met je behandelende arts af hoe frequent en in welke omstandigheden je je bloedsuiker moet meten.
  • Noteer alle meetwaarden in een dagboekje. Het geheugen van de bloedglucosemeter en je dagboekje zullen regelmatig door je arts nagekeken worden. Bespreek met je arts de betekenis van deze resultaten.
  • Bij een hypoglycemie in het verkeer moet je onmiddellijk de wagen aan de kant zetten, de motor stilleggen en snel opneembare suikers innemen. Zelfs nadat de bloedglucosewaarden weer normaal geworden zijn, duurt het nog ongeveer 30 minuten voordat de hersenen weer 100% perfect werken. Je moet dus minstens zo lang wachten voor je opnieuw begint te rijden. Je kunt ondertussen eventueel een medepassagier laten rijden.
  • Contacteer je arts wanneer je een ernstige hypoglycemie (met coma of waarbij hulp van derden nodig was) hebt doorgemaakt tijdens het rijden of daarbuiten. Contacteer je arts eveneens wanneer je door een hypoglycemie betrokken bent geraakt bij een verkeersongeval of ander schadegeval. Je arts kan dan samen met jou onderzoeken hoe je best je diabetestherapie aanpast om deze problemen in de toekomst te vermijden.
  • Verwittig je arts ook bij veranderingen in je werk- of leefsituatie. Het zou kunnen dat je behandeling dan moet aangepast worden om hypoglycemie te voorkomen. Ook bij het ontstaan van diabetescomplicaties (bijv. plots slechter zien) verwittig je best je arts.