Tips voor een gezonde Sinterklaas

sinterklaas met wortel

Op 6 december wordt de ‘Goede Sint’ in het land verwacht. Deze kindervriend brengt traditioneel veel cadeautjes en allerlei lekkers mee. Ook als je diabetes hebt, kun je meegenieten. Volgende tips zorgen ervoor dat je op een wat gezondere manier geniet.   

Sinterklaas staat traditioneel gelijk met lekkernijen zoals speculaas, marsepein, chocolade en letterkoekjes. Maanden voor het eigenlijke feest puilen de winkelrekken reeds uit met dit lekkers. Het is beter zo lang mogelijk aan de verleiding te weerstaan en te wachten tot net voor Sinterklaas om je inkopen te doen. Zo vermijd je overvolle kasten met snoep en bovendien kunnen de kinderen dan echt reikhalzend uitkijken naar de komst van de Sint. Vergeet ook de mandarijntjes niet. En waarom zou je ook niet kunnen smullen van een krakende wortel? Niet alleen paarden vinden dat immers lekker.

Sinterklaas wordt vaak niet alleen gevierd binnen het gezin, maar ook op school, de jeugdbeweging, bij de grootouders … krijgen de kinderen rond deze tijd vaak allerlei lekkers. Zorg dus dat de Sint bij je thuis niet teveel snoepgoed achterlaat. Het is goed om op voorhand een boodschappenlijstje te maken. Koop niet te veel en koop slechts enkele soorten snoep. Als er veel keuze is, snoep je vaak meer zonder dat je het beseft.

Hou er rekening mee dat chocolade zonder suiker misschien wel minder koolhydraten bevat, maar daarom niet minder energie. Ook speculaas zonder toegevoegde suiker blijft energierijk en bovendien dienen de koolhydraten uit de bloem steeds meegerekend te worden. Suikervrije snoepjes hebben bij een beperkt gebruik normaal geen of weinig invloed op de bloedsuikerspiegel.

Ook buiten de Sinterklaasperiode snoepen kinderen wel eens. Geef de sinterklaaslekkernijen niet bovenop deze snoepmomenten, maar in plaats van deze snoepmomenten. Tip: serveer het lekkers in kleine (individuele) schaaltjes. Dit is gemakkelijker om de koolhydraten te berekenen, het voorkomt ruzie tussen de verschillende kinderen en er wordt vanzelf minder gesnoept.

Het is niet altijd evident om in te schatten hoeveel koolhydraten al het lekkers aanbrengt. Onderstaande tabel helpt je alvast op weg. Maar aarzel zeker niet om de verpakking te bekijken en eventueel de producten af te wegen.
 

Snoep per portie Koolhydraten per portie Energie per portie
1 speculaas met figuur Sint (21 g) +/- 15 g of 1,25 KHRW* +/- 100 kcal
1 chocolade figuur Sint of Piet (11 cm, 35 g) +/- 20 g of 1,5 KHRW +/- 190 kcal
3 kleine chocolademunten (10 g) +/- 5 g of 0,5 KHRW +/- 55 kcal
12 letterkoekjes (17 g +/- 13 g of 1 KHRW +/- 75 kcal
1 blokje marsepein (25 g, 5 cm van een marsepeinreep) +/- 16 g of 1,25 KHRW +/- 110 kcal
10 koekjes met suikertoefjes (Nic-Nac, 22 g) +/- 19 g of 1,5 KHRW +/- 90 kcal
1 mandarijn +/- 6 g of 0,5 KHRW +/- 30 kcal

* 1 KHRW of koolhydraatruilwaarde staat gelijk met +/- 12,5 gram koolhydraten


Tot slot: kinderen vinden snoep natuurlijk altijd leuk, maar ze kunnen zeker evenveel genieten van activiteiten zoals knutselen voor de Sint (de goede man moet immers beloond worden voor al het speelgoed en het lekkers), samen kijken naar een tv-programma of film waarin de Sint centraal staat of het zingen van Sinterklaasliedjes. Een aanrader!