Waar moet je op letten bij een gezellige barbecue-avond?

Met de zomer in aantocht staan er ook al heel wat barbecues op de agenda. Hierbij wordt er meestal een hele hoop vlees voorgeschoteld en is de tafel rijkelijk gevuld met brood, pasta, aardappelen en groenten. Maar waar moet je nu precies op letten bij een gezellige barbecue-avond? 

  • Overdrijf niet met het eten van vlees. Eet liever van elk stuk een klein beetje dan 3 of 4 volledige stukken vlees of vis. Vaak zijn het ook de vetrijkere soorten die bereid worden op de barbecue. Vermijd dus de worstjes en gehakballetjes en kies liever voor een biefstuk of kipfilet.
  • Kies eens voor een stuk vis of schaal- en schelpdieren op de barbecue in plaats van vlees.
  • Zorg er voor dat de helft van je bord uit groenten bestaat. De keuze aan groenten is vaak groot. Maak hier zeker gebruik van.
  • Overdrijf niet met de (barbecue)sausjes die aangeboden worden. Beperk je tot één eetlepel. De verschillende sausjes bevatten vaak veel vet en suiker. Een sausje op basis van groenten (bv. tomaten) is een goede keuze.
  • Kies niet voor én brood én pasta én aardappelen. De hoeveelheid koolhydraten stijgt zo immers snel. Kies één van de drie of eet van elk een kleine hoeveelheid. Hou dezelfde portie aan die je anders zou eten bij een maaltijd.
  • Kies voor één aperitiefje (glaasje cava) of één glas wijn. Daarnaast drink je beter water. Voeg eens een schijfje citroen, limoen of komkommer aan je water toe voor een frisse toets.
  • Vergeet vooral niet dat een barbecue niet enkel om het eten draait, maar vooral om de gezelligheid met je vrienden of familie!