Wandelen, een goed idee als je diabetes hebt?

Wandelen is gezond(!), onderzoek vertelt ons dat dagelijks 10 minuten aan een matig tempo doorstappen, het risico op hart- en vaatlijden reeds doet verminderen. Wil je vermageren, dan trek je dit best op naar minstens 30 à 40 min wandelen aan matige intensiteit of 3x per week een uurtje stevig doorwandelen. Wandelen is de gemakkelijkste manier van bewegen, het is goedkoop en ontspannend. Een natuur- of stadswandeling is een ideale activiteit om met familie of vrienden te doen. Wandelen in een afwisselend tempo met variërende intensiteit zou beter zijn voor je bloedsuiker, het verbetert de gevoeligheid voor insuline, zonder dat het lichaam ineens minder insuline aan gaat maken.

Indien je al jaren niet meer intensief bewogen hebt, dan bouw je best de inspanningen met korte wandelingetjes zeer geleidelijk aan op. Probeer tenminste om de 2 dagen te bewegen zodat de opgebouwde conditie niet steeds terug verloren gaat. Je kan een stappenteller gebruiken om je progressie te meten.

Consulteer best je arts wanneer je na lange inactiviteit terug begint te sporten. Het kan nodig zijn om je diabetesbehandeling aan te passen op dagen van activiteit om zo lage bloedsuikerspiegels te voorkomen. Vraag raad aan je arts of diabetesverpleegkundige en laat je niet ontmoedigen als je bloedsuikerwaarde toch eens zakt.

Goede schoenen zijn belangrijk, ze zijn best ingelopen (eerst regelmatig dragen voor korte afstanden), soepel, gemakkelijk en niet te strak. Kies voor een leren schoen met een voldoende dikke zool. Bij voetproblemen laat je je best deskundig adviseren. Daarnaast zijn goede sokken ook belangrijk en hierbij gaat de voorkeur naar wollen, badstof of katoenen sokken, zonder naden en van niet te grove structuur.

Op zondag 20 november organiseert de Diabetes Liga naar aanleiding van Wereld Diabetes Dag 6 wandelingen verspreid over heel Vlaanderen. Kom ook mee wandelen in Rotselaar, Beringen, Turnhout, Bree, Brugge of Avelgem.