Zijn peulvruchten een gezonde keuze voor personen met diabetes?

Onze vraag van de maand staat deze keer in het teken van de peulvruchtencampagne van Gezond Leven, die loopt van 18 september tot en met 9 oktober.

Peulvruchten bevatten heel wat nuttige stoffen. Ook voor personen met diabetes is het gezond om regelmatig peulvruchten op het menu te zetten. Ze zijn een bron van vezels, ijzer en bepaalde B-vitaminen. Ze hebben een gunstige invloed heeft op de cholesterol en door hun hoog gehalte aan eiwitten en een laag gehalte aan vet zijn ze een perfecte vleesvervanger. Peulvruchten bevatten, zoals heel wat andere voedingsmiddelen, ook koolhydraten. De bloedsuikerspiegel zal bij het eten van peulvruchten relatief traag stijgen, maar toch is het belangrijk om bij het eten van peulvruchten goed te kijken naar de totale koolhydraataanbreng van een maaltijd.

1 koolhydraatportie (= 12,5 gram koolhydraten)

 

= ± 100 g gekookte linzen, witte bonen (in blik/glas), witte bonen in tomatensaus, flageolet in blik

= ± 30 g gedroogde kikkererwten, gedroogde rode bonen

= ± 25 g gedroogde linzen

 

Er bestaat een heel groot aanbod aan peulvruchten. Populaire soorten zijn o.a. kikkererwten, linzen, witte bonen en kidneybonen. Je kan kiezen voor gedroogde peulvruchten, maar ook peulvruchten uit blik, bokaal of zak zijn een gezonde keuze. Ze hebben bovendien een heel korte bereidingstijd en zijn dus ideaal als je snel een gezonde en voedzame maaltijd op tafel wil toveren.

Meer info over peulvruchten: www.gezondleven.be/peulvruchten. De campagne is een initiatief van het Vlaams Instituut Gezond Leven met steun van de Vlaamse Overheid, HAK en Bonduelle.