Zomerkriebels = beweegkriebels. Waarop letten als je diabetes hebt?

Lange zomerdagen, heerlijk zonnig weer … Tijd om uit onze luie zetel te komen en de sportschoenen aan te trekken!

Ga dagelijks voor een portie beweging zoals wandelen, fietsen, zwemmen of joggen. Evengoed kan je werken in de tuin, gras afrijden en/of huishoudelijke taken uitvoeren zoals de ramen wassen … Er zijn diverse activiteiten die we onder de noemer beweging plaatsen en het wordt veel ruimer gezien dan de term ‘sporten’.

Je hoeft je portie beweging niet in één adem af te werken, splits gerust je activiteiten op in blokjes van 10 minuten als dit gemakkelijker in te plannen is. Kortere beweegmomenten zijn ook goed om te starten, als de conditie het wat laat afweten. Ben je niet topfit? Aarzel dan niet om een bezoekje aan je arts te brengen, zeker als je wat intensiever wil gaan bewegen.

Maak er een goede gewoonte van om indien mogelijk je bewegingsmomenten vast te zetten in de agenda. Dit zorgt voor regelmaat, routine en het feit dat je minder op zoek gaat naar uitvluchten zoals ‘geen tijd’, ‘slecht weer’ en/of ‘te moe’. Probeer eens je dag te starten met een portie beweging en je zal je voor de rest van de dag energiek voelen en beter kunnen concentreren.

Beweeg je niet graag alleen? Zoek dan een partner of groep om je doelstelling te bereiken. Samen sta je sterk! Hou in je achterhoofd dat elke stap vooruit een overwinning is en dat er gelukshormonen (bv. serotonine, dopamine) vrijkomen die je een goed gevoel geven! Redenen genoeg dus om er werk van te maken.
 

Hou met je diabetes ook rekening met volgende aspecten:

  • Zorg dat je mede-sporters weten hoe een hypo te behandelen.
  • Bespreek met de behandelende arts of je al dan niet je medicatie dient aan te passen in functie van bewegen.
  • Controleer altijd goed je glycemie voor aanvang van de inspanning.
  • Waarde < 70 mg/dl? Behandel eerst je hypo en stel het bewegen even uit.
  • Ga niet sporten indien je ziek bent of een waarde > 270 mg/dl hebt.
  • Meet de glycemie tijdens de inspanning en neem indien nodig wat extra koolhydraten in zoals een banaan, sportdrank  …