Crahshdiëten: zinvol?

appel met lintmeter

Er wordt zoveel geschreven en gepraat over vermageren, dat je op den duur niet meer weet wie of wat je moet geloven. Er bestaan immers 101 manieren om af te vallen. Vaak gaat het om ongezonde methodes. Het grote probleem is echter niet om af te vallen, maar om het gewichtsverlies te behouden.

Te strikt ‘diëten’, zich uithongeren, bepaalde voedingsmiddelen uitsluiten … het heeft op korte termijn misschien wel effect, maar meestal niet op langere termijn. Daar knelt net het schoentje: crashdiëten bemoeilijken het overschakelen naar een normaler eetpatroon. Je hecht dus beter geen geloof aan wondermiddelen die een slank lichaam beloven zonder enige inspanning. Het is zinvoller te streven naar een gezondere levensstijl, gebaseerd op de principes van de actieve voedingsdriehoek. Hoe dan ook zal het altijd inspanning en volharding vragen om vaste gewoontes op te geven.  

Start dus niet meteen met het dieet waar je buurvrouw of –man succes mee had. Beter is je eigen voedings- en leefgewoonten onder de loep te nemen. Hou bijvoorbeeld gedurende 1 week een eet- en bewegingsdagboek bij en weeg je op dag 1 en dag 8. Bekijk na deze week je dagboekje met een kritische bril. Zo leer je na te denken over wat je in je mond stopt.

Streef ook realistische doelstellingen na en staar je niet blind op een ‘ideaal’ gewicht. Een gewichtsverlies van 5 à 10% van je huidige lichaamsgewicht binnen 6 maanden tot één jaar lijkt niet veel maar heeft wel een gunstig effect voor je gezondheid: verlaging van de bloeddruk, minder risico op hart- en vaatziekten, gewrichtsproblemen en bepaalde kankers. Voor personen met diabetes type 2 zal, door gewicht te verliezen, ook de gevoeligheid van het lichaam voor insuline verbeteren. De eigen geproduceerde insuline wordt dus werkzamer. Personen met type 1 diabetes zullen doorgaans minder insuline moeten spuiten.

 
Deel dit bericht
Deel dit bericht