Voedingscriteria Diabetes Liga

Het assortiment voeding in de grootwarenhuizen is gigantisch. Kiezen voor de gezondste voedingsmiddelen uit dit enorme aanbod is dan ook niet evident. Gelukkig biedt de voedingssamenstelling op de verpakking objectieve informatie. Deze informatie interpreteren is niet zo eenvoudig. Om je te helpen bij het maken van een gezonde keuze, stelde de Diabetes Liga vzw criteria op voor een gezonde diabetesvoeding (voor volwassenen).

Je hoeft zeker geen andere voedingsmiddelen te kopen voor de rest van het gezin. Ook voor mensen zonder diabetes zijn deze voedingscriteria immers gezond. Er zijn criteria opgesteld voor alle voedingsmiddelengroepen. De criteria zijn onderverdeeld in ‘voorkeur’, ‘niet voorkeur’ en ‘zo weinig mogelijk’. Probeer zoveel mogelijk te kiezen voor de producten in de categorie ‘voorkeur’. Producten uit de andere categorieën kunnen ter afwisseling gebruikt worden. Producten uit de restgroep dienen natuurlijk steeds met mate geconsumeerd te worden. Toch zijn er ook binnen deze groep producten die een betere keuze zijn dan andere. Daarom werden ook voor een aantal producten uit de restgroep criteria opgesteld.

Let wel, deze voedingscriteria zijn enkel een algemene richtlijn voor personen met diabetes. Je diëtist zal op basis van je persoonlijke profiel een individueel advies geven. Dit houdt dus mogelijk ook afwijkende criteria in voor de verschillende voedingsgroepen.
 

Criteria gezonde voeding noodzakelijke voedingsmiddelen

 

DRANKEN water of spuitwater zonder toevoeging
alle dranken met ≤ 5 kcal/100ml (max. 0,5 liter/dag)
BROOD/BESCHUIT

< 6 g vet/100 g en < dan 2 g verzadigd vet
> 4 g vezels/100 g

ONTBIJTGRANEN < 12 g vet/100 g
> 6 g vezels/100 g
AARDAPPELEN
EN GRANEN
< 5 g vet/100 g bereid product
< 1/3 verzadigd vet
> 1,5 g vezels/100 g bereid product
GROENTEN vers
diepvries (onbereid)
BOUILLON/SOEPEN < 25 kcal/100 ml
< 0,75 g zout of 300 mg natrium/100 ml
FRUIT alle vers fruit
conserven op water
conserven zonder toevoeging van suiker
diepvries (zonder toegevoegde suikers)
VLEES vers mager spiervlees, zonder vel, zonder zichtbaar vet
< 7 g vet/100 g
VLEESWAREN < 10 g vet/100 g
VIS, SCHAAL- EN SCHELPDIEREN vers/diepvries zonder saus/conserven op eigen nat
EIEREN max. 6 stuks/week
VLEESVERVANGERS zuivere vormen (tempeh, tofu, seitan en quorn) + peulvruchten
MELKPRODUCTEN < 60 kcal/100 g en < 6 g suiker/100 g
KAAS vaste kaas: < 15 g vet/100 g
smeer-, smelt- en verse kazen: < 12 g vet/100 g
platte kaas natuur: < 4 g vet/100 g
SMEERVETTEN < 40 g/100 g waarvan max. 1/3 verzadigd vet en
verrijkt met omega-3
BEREIDINGSVETTEN max. 1/3 verzadigd vet

 

 
Deel dit bericht
Deel dit bericht